A kmia sz „alkmia" elszr Zozimosnl fordul el. Zozimos grgl rt s Panopolisban, Egyiptomban lakott a kr. u. a III. szzadban. Az els alkimistk, kiknek neveit, mveit s krlmnyeit egyarnt ismerjk, Synesios pspk s, Zozimos nem tvsk, hanem filozfusok voltak. .Tantsaiban nemcsak laboratriumi titkokat tr fel a tantvnyok eltt, nem receptekbl, eljrsokbl ll munkja, hanem letfelfogst, magasrend erklcsisget tant. Zozimos szmra a kmia szent mvszet volt, az isteni llek, a pneuma felszabadtsa, mert a pneumt foglyul ejtette, elrejtette a test. Az isteni llek megszabadul a flditl, a mulandtl s fokonknt a nap fel emelkedik. Ezeket a misztikus tanokat ltja s ltjuk az lom, a cin, a vas, az ezst, az arany, a magnzium tvzsi technikiban. Az aranycsinls tulajdonkppen nem ms, mint az sanyag, a prima matria bizonyos elrendezdse. Zozimos alkmijt kommentlja s fejleszti tovbb a thbai Olympiodoros, aki az V. szzad els felben Alexandriban tantott. A mikrokozmosz s makrokozmosz mgikus elmlete, az alkmia egyik alapaximja nla alakult ki vgleges formjban. Prhuzamot von az ember s a mindensg kzt: az n s a fej, a hegyek s a csontok, a jobbszem s a nap, a balszem s a hold kzt. A lass gets elve, mely az alkimista praxisban s elmletben fontos szerepet jtszik, nla jelenik meg elszr. Finoman, szelden, gyengden gessk a tzet, mert klnben a gz elillan, ez a gz pedig maga a Mercurius. Ez a Mercurius azonos r Zozimoszemberkjvel, a ksbbi alkimistk filius-val. Az elillan gzben ltja a Mercuriust: a kmiai eljrs minden fzisa, sot minden eszkze mlyebb rtelmet kap, a kemencbl Kemence, a lombikbl Lombik, az anyagbl Anyag lesz. |