letrl nincsenek pontos adataink, valdi neve sem ismert. A Kr. u. 40-es vekben Rmban mkdtt. A korai keresztnyekkel val sszetkzst a Bibliban olvashat Apostolok cselekedetei ismerteti, tanairl rszletesen beszmolt Hippoltosz a „Philoszophmena” 6. fejezetben.
Simon mgus volt a keresztnysg eltti gnzis utols nagyhats kpviselje. „Apophaszisz megal” (Nagy tagads) cm sokat emlegetett, de egszben elveszett rsa az egyhzatyk tudstsaibl tlve a Tra rtelmezse az alexandriai hellenisztikus zsid filozfia szellemben, mindenesetre a gnzis megalapozsra. Tanaiban a grg mitolgia is jelents szerepet kapott. maga „Isten nagy ereje”; trsnje, a troszi szrmazs – lltlag nyilvnoshzbl kivltott – Helen a megismersi princpium megtesteslse. Simon gnzisa a zsid s grg mitolgiai allegrik tlsre, megvalstsra is trekedett. Hatsa a Kr. u. II. szzad gnosztikus iskoliban lt tovbb. A keresztnysg legfbb ellenfeleknt tmadta.
Bizony azoknak, akik e vilgi logika alapjn gondolkoznak s tjkozdnak, nehz megrtenik a Krisztusban remlk „rugalmatlansgt”. Ezek az emberek – nem egyszer mg az egyhzhoz tartozk is – sokszor ppen gy tekintenek az egyhz gyre, mint a trtnetben Simon szerepl . is hitt Flp igehirdetsnek, st meg is keresztelkedett, s amikor ltta, hogy az apostoli munkt milyen jelek ksrik, gy gondolta, hogy a sok egyb elny mellett (dvssg, megvlts) mg msrt is rdemes keresztnynek lenni. Ez a Simon ugyanis mr rgebb ta varzslssal foglalkozott, s mgival. gyes mt lehetett, hiszen kivvta Samria aprajnak-nagyjnak szinte csodlatt, csak gy emlegettk, hogy „ az Isten Hatalmasnak nevezett ereje”. Nagy tekintlynek rvendett, mindenki hallgatott r. Ltva a Lleknek az apostoli szolglat nyomn fakad munkjt – taln sajt „szakmai rutinjra” is gondolva –, joggal remnykedett benne, hogy keresztnyknt sem kell presztzsvesztesget szenvednie.
Sokan szeretnk elkerlni Simon csapdjt. Mivel Simon pnzt ajnlott fel Isten ajndkrt, azt gondoljk, hogy a hiba alapveten az anyagiassgban keresend. Keresztny krkben gyakran hallhat az a vlekeds, mely szerint a pnz bns dolog. Ha pnzrl esik sz, sokan knyelmetlenl rzik magukat, s igyekeznek tvol maradni az anyagi gyektl, arra gondolva: ha nem kerlnek a kzelbe, akkor nem eshetnek a vermbe sem. Pedig nem nmagban a pnz a bns, hanem mindig a hozz fzd viszony. Simon legfbb bne sem abban rejlett, hogy a pnzt szeretve nyerszkedni akart volna az isteni ajndkokkal – ez ugyanis nem derl ki az elbeszlsbl. Mg akr nagyvonalnak is tarthat- nnk, hiszen ksz lett volna ldozni az gyrt. Tbbrl szl ez a trtnet, s sokkal fontosabb dologrl akar tantani ez a vasrnap, mint egyszeren a pnzrl.
Tovbb valsuljon meg az egyhz szabadsga, mely csak gy mehet vgbe, hogy megszntetik a szimnit, az egyhzi tisztsgek ruba bocstst. A szimnia sz eredete az jtestamentumi Apostolok Cselekedeteiben emltett Simon mgus nevre vezethet vissza, aki mint samriai varzsl pnzrt akarta megvsrolni az apostolok csodatevst
Az els gnosztikusnak Simon mgust tartjk, aki szamriai (Palesztna) volt s az isz. 1. szzadban lt. Egy darabig egyttmkdtt a korai keresztnysggel majd ksbb ellene fordult. Az Apostolok Cselekedeteiben (8.rsz) mint nagy hatalm mgus szerepelt, aki magt felsbbrend, isteni lnynek tartotta. A ksbbi hagyomny szerint Alexandriban tanult, majd egy Helna nev asszonnyal s harminc tantvnyval jrta Palesztint. A Pter aktk szerint ksbb Rmban tnt fel ahol sszemrte mgikus erejt Szent Pterrel. A ksbbi gnosztikus mesterektl eltren Simon sajt magt istenn nyilvntotta, Helna pedig istennknt szerepelt mellette. Tantsai szerint a n, akit egy troszi bordlybl menektett el, az els isteni Eszme (Ennoia) fizikai testben l megnyilvnulsa, annak az istennek az els gondolata, melyet Simon mgus testestett meg. Ez a gondolat hozta ltre az angyalokat s azok seregeit, melyek megteremtettk az anyagi vilgot.
Simon mgus egyike volt azoknak az els szzadban, akik magukat "valami nagynak lltottk"; gy tekinthetnk r, mint az igazi Messis mellett fellp lmessisok s hamis tantk (Barjzusok s Skvk) egyikre. Mieltt Flp odarkezett volna, Szamaria szellemi vezetjeknt tevkenykedett. Tantst, amelynek kzppontja s fszereplje nmaga volt, termszetfeletti megnyilvnulsok s jelek ksrtk, melyek ltal mulatba ejtette s maga utna vonta a vros teljes lakossgt.
Simon, a mgus, a misztriumvallsok, a sr levegj kelet szellemi konjunktrjt kihasznl hullmlovas. letcljai: nmaga s az ncl hatalom. Istent – taln – megismerte, mgsem dicstette t Istenknt.
kori varzsl volt Simon mgus is, aki az jtestamentum szerint Krisztus vetlytrsnak csapott fel. A legenda gy tartja, hogy Nr csszr rmai palotjban mgikus prharcba bocstkozott Szent Pterrel, felszllt a levegbe, de a szent egy jl irnyzott imdsggal letertette, s a Simon, fldre zuhanva, elpusztult.
|