A termszettudomnyok se a varzsls. Az emberek elszr hatni akartak a termszet erire, s csak azutn trekedtek arra, hogy megismerjk ket. Elbb arra igyekeztek, hogy est csinljanak, s csak sokkal ksbb, egy sokkal magasabb mûveldsi fokon kezdtek el gondolkozni azon, hogy mi is az es.A termszettudomny addig mg okkult, vagyis rejtett tudomny volt, mûveli gondosan riztk tudsukat, s ha kzltk is msokkal, titkos trsasgokba tmrltek, s a trsasg tagjait slyos s htborzongat eskkkel kteleztk, hogy nem fogjk elrulni azt, amit
A rzsakeresztesekre vonatkoz legrgibb adat kt knyv, mely a nmetorszgi Casselben jelent meg 1614-ben. Az egyiknek a cme Fama Fraternitatis R. C., vagyis hrads a rzsakeresztes trsasgrl, mert az R. C. Rosea Cruxot jelent – a msik a Confessio Fraternitatis R. C., vagyis .a rzsakeresztesek vallomsa.
Ezeknek a knyveknek az lltsa szerint a trsasgot Christian Rosencreutz alaptotta. Rosencreutz 1388-ban szletett, mondja a knyv. Miutn Nmetorszgban megtanult mindent, amit megtanulhatott, elindult a Szentfldre. Zarndoklsa kzben eljutott az arab blcsek titkos vrosba, Damcarba,.s itt beavattk a termszet titkaiba. vek mlva Rosencreutz visszatrt hazjba, azzal a szndkkal, hogy kora egsz tudomnyossgt megreformlja. Evgbl ht trsat vett maga mell, s megalaptotta a Szentllek Hzt. Trsai minden titkos tuds birtokban voltak, az vk volt a Blcsek Kve, mellyel az svnyokat aranny lehet vltoztatni, de azrt szernyen ltek, s res rikban betegeket gygytottak ingyen.
Mikor Rosencreutz szzhat ves korban meghalt, mondja a legenda, senki sem tudta, hol temettk el. De 1614-ben, mikor talaktsokat vgeztek a Szentllek Hzban, egy ajtra bukkantak, melyen ez llt: Szzhsz v mlva megnylok. Ez ppen szzhsz vvel Rosencreutz halla utn trtnt. Az ajtt kinyitottk, s egy nyolcszgletû terembe rtek, melyet egy titokzatos rkk-g lmpa, "egy alvilgi nap" vilgtott meg. A terem kzepn llt Rosencreutz srja, a teremben megtalltk a knyveket, melyek a rgi rzsakeresztesek legfbb titkait s trvnyeit riztk, s a rejtett mûvszetek ûzshez szksges eszkzket. Most, hogy mr Rosencreutz srjt megtalltk, mondja a knyv, a trsasg lrkezettnk ltja az idt, hogy nagyobb nyilvnossg el lpjen. Eddig szl a legenda. Az igazsg az, hogy Christian Rosencreutz nyilvn sohasem lt. A tudsok azt is kimutattk, micsoda ms hasonl legendk alapjn lltotta ssze a kt knyv szerzje a Rosencreutz-mest. De nemcsak Rosencreutz nem lt, hanem a trsasg sem ltezett, melynek hveket gyûjttt z ismeretlen szerz. A rzsakeresztesek lthatatlanokk vltak, mieltt lthatk lettek volna. A szbeszd gy tudta, hogy a rzsakeresztes knyvek szerzje Johann Valentin Andreae, evanglikus lelksz s misztikus klt. Neki tulajdontottk a Christian Rosencreutz kmiai menyegzje c. knyvet is. Ez egy allegorikus regny, egy vndorrl, aki a kirly s a kirlyn menyegzjn vesz rszt. A regny f cselekmnye az, hogy egy nyolcemeletes toronyban fel- s lemennek. Ez persze mind csak felttelezs. lt-e vagy sem, ltezetett-e vagy sem, csupn tallgats.
A rzsakeresztesek szervezete gyesebb s ersebb volt, mint az sszes tbbi titkos trsasg. Legfontosabbnak a titoktartst tekintettk. A rzsakeresztes nem ismerte trsait, sokszor mg fnkt sem. Ezzel szemben mindent be kellett jelentenie feljebbvalinak, klnsen tudomnyos eredmnyeit. Mert hiszen, mondjk a trvnyek, gy sincs olyan titok sem a termszetben, sem a kirlyi mûvszet, vagyis az aranycsinls vilgban, amit a legfelsbb rzsakeresztes fokozatok viseli mr ne tudnnak, st a mgus nemcsak a titkot tudja, hanem azt is, hogy az illet testvr a tito A Rzsakeresztes-rendben 9 fokozatot klnbztetnek meg. Az els volt a "juniorok", a msodik a "teoretikusok", a harmadik a "praktikusok", a negyedik a "filozfusok", az tdik a "minoresek", a hatodik a "majoresek", a hetedik az "adeptusok", a nyolcadik a "magisterek", a kilencedik a "magusok" fokozata. Mindegyiknek ms s ms volt a ktelessge s a joga. Egyik fokozatbl a msikba bizonyos id leforgsa utn lehetett jutni. Kilenc beavatsi fokozat rhet el okkult iskolzsuk sorn beavatsi ritulk vgrehajtsval. Kifejezetten okkult iskolzst vgz tantszervezet, nem hitre, dogmra, hanem tapasztalatokra ptenek, az okkult kpessgek kifejlesztsre. ht klnbz vibrcij vilgot klntenek el. Szerintk ezek a vilgok, - akrcsak a rajtuk l emberisg, - ht jraszletsi periduson mennek keresztl. Az ember hrom mennyen t, emelkedve dvzlhet. letnk clja, hogy a tr-id keresztjn bontakozzk ki a mennyei rzsa! Az embert szellemi szenvedse bortja virgzsba. A tantson t vezet transzfigurcibl nem az n-kzpont szemlyisg hz hasznot, hanem az emberben szunnyad s felbreszthet isteni nval, melynek ily mdon megadatik, hogy jra felledjen. Ennek a folyamatnak a misztikus tja a Cignykrtya lapjainak megrtsn t vezet beavats.
A Rzsakereszt ngy legjellemzbb szimbluma: Rzsa: A hallgats, a titok, a blcsessg s a szeretet jelkpe. Rzsa s kereszt: A kereszt, egy rzsval a kt g keresztezdsi pontjban. Mindkett arany sznben. Kr, hromszg, ngyzet Kr, hromszg s ngyzet. A kr jelkpezi az rkkvalsgot, a vgtelensget, de a mikro-kozmoszt is. A hromszg a Logoszbl rad Atya, Fi s Szent Szellemnek is nevezett hrom hatalmas er jele. Ngyzet kpezi az j emberi lny felptsnek az alapjt. A Pentagram: A pentagram a ngysgbl jjszletett j ember jelkpe. Az ember, aki flton ll az egy s a tz kztt. Feje az gben, karjai s lbai kitrva. Utal mg Jzus t sebre, vagyis arra a szenvedsre, amit a lleknek ki kell llnia a feltmads, a Mesterr vls eltt. A jelkp a fizikai skon uralkodni kpes ember k birtokban van.
Vgl az albbi megllapodst vzoltk fel :
1. Egyikk sem foglalkozhat mssal, mint betegek ingyenes gygytsval . 2. Az utdok ne bizonyos szokst kvessenek, hanem az adott orszg hagyomnyt . 3. Minden vben, C-napon, tallkozzanak a Sancti Spiritus hzban, vagy rjk meg tvolmaradsuk okt . 4. Minden testvr keressen arra rdemes szemlyt, aki halla utn majd felvltja . 5. A C.R. nv legyen pecstjk, jelk s jellemk . 6. A szvetsg szz vig maradjon titokban .
|